Saturday, July 10, 2010

Satu perjalanan FITNAH dalam kehidupan

Pengalaman mengajar kita...

Dalam erti kata lain "kita" adalah manusia walau apa jua latarbelakang tak kira baik mahupun tidak. Tetap membuat kesilapan tetap berkelakuan kerja yang kurang rasional...



Berfikir sejenak... Bila kita bergaul dengan orang-orang "alim" yang tahu hukum-hukum syarak ni pasti kita akan rasa seronok bila setiap apa yang kita buat, apa yang kita lakukan dan apa yang kita cakap pasti akan berlandaskan Islam. Tidaklah kita bercakap kosong atau yang bukan bukan.

Tetapi manusia tetap manusia. Selalu sangat buat kesilapan. Lebih-lebih lagi aku! manusia jahil yang main lagau aje dari segi pertuturan, pergaulan dan gerak laku. Hmmmm.... kekadang tindakkan aku melulu namun semua ada sebabnya yang aku sendiri dapat rasakan sepatutnya orang tahu dengan tindakkanku... Contohnya begini situasinya. Dalam sebuah produksi masa mainkan peranan. Jadi kepada mereka yang berjalan macam pergi pasar, atau gelek2 anak ayam, atau berjalan ala slow motion pasti akan di tegur. Bayangkanlah pergerakkan kecil seperti itu boleh membuatkan kerugian produksi. Hmmm... jadi keluarlah suara ku... jika pertama kali suara kita suruh lekas tak di dengar dan kita mula ulang sekali lagi kan... tapi kalau kali ketiga dan keempat suruh lekas hmmm... fikirlah nada yang keluar dari mulut insan hina ini.


Itu tak apa... di tuduhnya pula cara percakapan kita kurang sopan atau lebih lagi Kuarang Ajar! Hmmm... aku dapat terima tu semua. Tetiba aku di nasihatkan oleh seseorang yang suka bercakap..."najib! kita kena hormat mereka ni lain sedikit... dia orang ni tinggi martabatnya, lebih mulia dari kita..." jadi dengan kenyataan itu aku akur yalah aku hanya insan yang hina lagi lapuk dengan semua dosa-dosa silam. Dan aku berkata "baiklah aku ikut saranan orang-orang tu yang anggap aku ni jahil sangat dalam melakukan tugasan harian.

Mulai saat itu aku mula buat apa yang harus aku buat. kerja-kerja lain aku akan tutup telinga, tutup minda atau dalam ertikata lain AAK (Ada Aku Kisah)! Senyap seketika sepanjang aku senyapkan diri sehinggakan boleh dengar bunyi cengkerik berkumandang sekitar ku. Tiba-tiba aku dengar satu suara... E...ee..e.e... teruklah orang tu.... eeee...e.e.e lelaki dan perempuan duduk satu tempat.... Ee.e.e.e.e.... semacamlah mamat tu takut aku macam nak goda aku jer (Walaupun spesis gitue). hmmm... suara siapakah yang bersuara?

Aku masih berdiam tak naklah orang kata kepo-kepo nak masuk isu ni kan. So masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Tetapi biasalah angin suara sumbang ni takkan tenang jer. Tak akan bergerak sepoi-sepoi bahasa. Angin suara ni makin mengganas... bagai puting beliaung yang membongkar segala isi perut di muka bumi ni.

Tetiba suara yang dulunya kecil dah jadi besar. Kuman dah merebak nak jadi kanser dalam sekelumpuk manusia-manusia mulia yang di copnya terlebih dahulu. Menjadi isu besar bila perkara ini telah mula mengaibkan orang-orang tertentu. Pastinya orang tu akan melenting mendengar suara-suara tomahan keatas dirinya. Akhirnya mereka di temukan sebagai jalan penyelesaian.

Terkejut dan kaku seketika. Rupanya orang-orang alim dan mulia yang memulakan suara-suara sumbang ini. Yang malangnya bila berdepan dengan orang-orang tu tak nak mengaku dan tak nak minta maaf sebaliknya cuba mengaibkan orang lain untuk cover aib sendiri. sedih... sedih... sedih...

Inilah hakikatnya. Jika kita tgok orang berkopiah, pegang kitab-kita dan terus kita label orang tu sebagai orang alim... Yalah memang alim pun tapi hakikatnya orang-orang itu juga manusia macam aku insan yang hina ni. Tak lari daripada buat kesilapan cuma aku terkejut rupanya mereka lebih teruk daripada itu. Pandai betul buat skrip tuduh orang macam-macam. Pastu tak mengaku.

Kesimpulanya : Walau apa jua status kita, walau apa jua ilmu kita yang pastinya kita Manusia yang jahil. Sentiasa buat kesilapan, sentiasa alpa dan harus dingatkan, kena sentiasa tunduk walaupun kita anggap kita tinggi ilmu namun kan lebih baik kita sentiasa ingat yang tinggi dan yang grand adalah datang dariNYA bukan dtang dari kebijaksanaan kita.

1 comment: