Wednesday, December 1, 2010

ketuklah hati, bukalah jiwa... jangan dipersiakan

Luahan hati bila ia mula rekah berbelah dua menjadikan emosi ragu-ragu timbul.

"Sejak kebelakangan ini hati yang satu terbelah menjadi dua. 2 hati itu berbisik, meraungkan kebimbangan. Dulu, ia pernah berkata. Hati yang di sentuh akan jitu menjadi satu; menjadi merah dengan segala yang indah harapan dari yang menyayangi hati ini. Hati yang lemah tercari-cari erti sebuah kehidupan diberikan nafas harapan, nafas jiwa, nafas cinta untuk kuat berdegup mewarnai hari-hari indah. Namun ia di calar kepercayaan, di dera dengan kesengsaraan dan di hiris luka dalam merobek hati yang satu ketika mekar dalam taman"


Serangkap kisah mengimbau kenangan mendung berlagu pilu. Segalanya kelabu bagiku. Segalanyaa perit untuk di lalui. Kesannya hingga kini.



Hari berganti hari, matahari terbit terbenam berkali-kali dan aku bangun meredah kepahitan belajar daripada rekahan lalu. Ku kuburkan jiwa yang luka sengsara akibat pemainan perasaan.

Dalam kesibukan masa, pintu di ketuk lagi. Tidak pernah ku pelawa namun ada yang mengetuk mengharap kubuka pintu itu. Panjang ku merenung, jauh telah ku pergi, dalam aku mengungkai dan aku tabah membukanya lagi. Hati yang ku balut lukanya semakin pulih kini. Jiwa yang kosong di isikan semula dengan bunga-bunga segar yang di petik dari taman-taman cinta yang mekar dari sebuah harapan yang baru.

Mulai hidup dengan segar bak di siram air mawar semerbak harumnya. Namun hasilnya semakin menghilang kini. Haruman mula di tiup angin, bunga yang segar semakin kurang mendapat sinarnya.

Bukan salah siapa namun salah jiwa yang mula memesong mempersoalkan banyak perkara. Hidup dan mati, benar dan karut, betul dan salah... bagai satu teka teki yang perlu di ungkai dengan mata tertutup bergerak mencari arah.

Hati ini mula berbagi 2.

Rekah untuk terus rekah atau rekah untuk terus kembali pulih. Harapan yang menggunung tinggi menjadi bukit, menjadi rendah dan rata. Hati yang mekar di biarkan layu tanpa di siram dengan haruman mawar. Alasan pelbagai alasan yang nyata sabar menjadi kunci utama. Harapan yang di buka luas menjadi sempit kini kerana ada yang mempersiakannya.

"sebuah kisah cerita hati yang terpendam memikirkan nasibnya sama ada terus kekal mekar atau layu dan berkubur menjadi nesan sebuah kenangan abadi"

1 comment: